Helyreigazítás: fórumunk címét frissítettük "Hogyan tovább Pásztor-rév parkolás?"-ra, az eredeti cím "parkolás" nélkül félreérthető volt.
Helyreigazítás: fórumunk címét frissítettük "Hogyan tovább Pásztor-rév parkolás?"-ra, az eredeti cím "parkolás" nélkül félreérthető volt.
Fórum összefoglaló
I. Miért volt szükséges regisztráció az első online fórumunkon?
Ahogyan azt a beharangozóban is említettük, számunkra is az első alkalom, hogy ilyen kommunikációs formával próbálkozunk. Az előzetes megbeszélések alatt azt a problémát tartottuk a legkritikusabbnak, ha nem sikerül megfelelő hangvételű fórumot tartani, az indulatok elszabadulnak, esetleg valaki/valakik személyeskedésbe és veszekedésbe fullasztják az eseményt.
Ez ellen az első digitális védelmi vonal volt, hogy csak olyan személyeket hívtunk meg, akik névvel és arccal vállalták jelenlétüket, valamint a fórum rögzítésének tényét előre elfogadták.
Másodsorban pedig igyekeztünk olyan témát választani, ahol a lakosság nem széthúz, hanem közösen fogalmazhat meg közös érdek mentén kompromisszumos véleményt.
A KHM véleménye ebből a szempontból:
Az első online fórum hibátlanul debütált abból a szempontból, hogy a jelenlévők mind maximális tisztelettel viseltettek egymás iránt, a feltételeknek és ajánlásoknak megfelelően éltek a hozzászólás lehetőségével.
A továbbiakban tervezünk online fórumot előzetes regisztráció nélkül, valamint hibrid fórumot is. (Amelynél néhány helyszínről közösen lehet bejelentkezni az online fórumba, mely lehetőséggel elsősorban az időseket és a megfelelő technikai eszközökkel nem rendelkezőket segítenénk.)
Minden fórumon jelenlévőnek nagyon köszönjük a részvételt!
II. A fórum témája
A fórumon a Pásztor rév megközelíthetőségében bekövetkezett változásokat, annak okait és hátrányos hatásainak lehetséges enyhítési módjait vizsgáltuk meg.
Eddigi ismereteink alapján a következők történtek:
A Környezetvédelmi hatóság arra kötelezte a Vízműveket, hogy az a Pásztor révhez vezető útvonal mentén szerezzen érvényt a 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendeletnek.
Ez a rendelet rendelkezik a a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről oly módon, hogy megjelöli és felsorolja, hogy azok belső és külső védőövezetére milyen korlátozások vonatkoznak.
A törvény szerint lehetőség lett volna a teljes belső védőövezet elkerítésére, amely magában foglalja a Natura 2000-es part menti területet, az utat, és a vízmű birtokában álló kutak területét is, de hogy a rév ne váljon megközelíthetetlenné, a Vízmű a saját területe határán helyezte el az akadályokat és nem a belső védőterület határán.
Ennek eredményeképp így is jelentős korlátozó tényezők sújtják azóta a közlekedőket:
Jelentősen átrendeződött, hogy a járművel érkezők hol tudják lerakni autójukat.
Az útpadka bal oldalának megszűnése miatt a kétirányú forgalom a révhez érkezőket letolja az útról, ezen irányból csak a nem megerősített és még ki nem szélesített útpadkán túl a természetes homokos-iszapos talajon lehetséges a közlekedés.
A téli nedvesebb, csapadékosabb és hidegebb idő miatt folyamatos a gödörkeletkezés, a víz felszínen maradása és tengelyig érő sár képződése.
Az önkormányzat megkezdte a munkálatokat:
A forgalmi rendet több lépcsőben változtatta KRESZ táblák kihelyezésével.
Megkezdte a Duna felőli útpadka kőzuzalékkal való feltöltését, elegyengette a területet és a kanyarban kiszélesítette a nyomvonalat.
Az eddigi erőfeszítések ellenére a következő problémák vannak:
A révhez vezető út kanyarulatában nem lehetséges a kétirányú közlekedés
A jobb oldali útpadka változó minősége miatt egyes szakaszokon a sárban való elakadást kockáztatja az, aki letér az aszfaltozott útról.
A 100 esztendős révészháztól kezdődően az út melletti föld lejtése és a betongyámok közelsége miatt a gyalogos és kerékpáros közlekedők is az útra kényszerülnek.
A csúcsforgalmi időszakban 7:00-7:30 között a réven átkelőket kihordók egymást akadályozzák a közlekedésben a kialakított 1-1 parkolási helyet megszüntető Y-os megfordulási lehetőség ellenére is, amely így láthatóan nem elégséges.
A nagy számú szabálytalanul parkoló jármű miatt nagyobb gépjárművekkel (pl. kukásautó, tűzoltóautó) a helyszín megközelíthetetlen)
Az útfelszín saras, csúszós, a gyalogos közlekedés veszélyes.
A KHM véleménye a jelen helyzetről:
Az eddigi változtatások szükségesek voltak, de nem elégségesek. Mindenképpen további erőfeszítéseket kell tenni a biztonságos közlekedés lehetőségének biztosítása érdekében.
A településszerkezeti terv térképszelete:
Ahogyan az a fenti ábrákról leolvasható és a jogszabály értelmezése után kijelenthető:
Valódi hivatalos parkolót legközelebb a Rosinante fogadótól délre fekvő - a Pilisi Parkerdő tulajdonában lévő - területen lehetne engedéllyel kialakítani.
Új út kivitelezése hatásvizsgálattal és környezetvédelmi felülvizsgálattal a délre vezető vízmű szolgalmi úttól keletre lehetséges a nyúlgát magasságáig, de a nyúlgát gyalogos és kerékpáros forgalomra történő megnyitására a Vízművek nem kötelezhető.
III. A fórumra jelentkezés során előzetesen küldött és a fórumon elhangzott problémák összefoglalása
Kevés a parkolóhely. A reggeli csúcsforgalom után 40+ autó parkol, Az utolsó 10 autó számára már csak teljesen szabad mezős tengelyig süllyedős lehetőség marad.
A számos szűk szakasz miatt szinte folyamatos az elakadás és a forgalmi káosz.
A kialakított Y nem elégséges a nagyobb autók számára a gyors megforduláshoz.
Számos autós nem tartja be a KRESZ szabályait, tilos területen parkol, várakozik.
Jelölés hiányában változó a parkoló autók sűrűsége, szerencsétlen esetben minden szakaszon egyel kevesebb jármű tud leparkolni.
Nedvesebb időben számos autó beleragad a sárba.
Sehol nincs a gyalogosok és a kerékpárosok számára kialakított dedikált közlekedési lehetőség.
A gépjárművek között, különösen csúszós, saras időben balesetveszélyes a közlekedés.
A távolabbi leállási helyekről csak bokáig sárosan lehet eljutni a révig és vissza.
IV. Ötletek a helyzet javítására
Erre kétféle javaslat hangzott el:
1. változat: A SZÍV SE előtti részen további parkolási helyek felszámolásával egy min. 14 méter átmérőjű körforgalmi szakasz kijelölése. Különböző gépjárművekkel adatlap szerint és természetben tesztelve ez bőségesen elegendő alacsony sebesség (5km/h) melletti visszakanyarodáshoz. A körforgalom teljes területén tilos lenne a parkolás, a körforgalmat "Taxis" stílusban a végétől feltöltve lehet kizárólag megfordulásra és autóból való be- és kiszállás idejére megállásra használni. Ezen a helyen a komp indulásáig várakozni csak abban az esetben lenne megengedett, ha azzal semmilyen be- vagy kimenő forgalmat nem akadályozunk.
2. változat: Az előbb vázolt körforgalom kialakítása a 100 esztendős révészháztól északra a Dunapart felőli oldalon. Ebben a verzióban a révhez való utasráhordás eddig a pontig megvalósítható, innentől 80 méter hosszan mindenképpen gyalogosan kellene megközelíteni a révet.
Erre is kétféle javaslat hangzott el:
1. változat: a lehelyezett betonelemek keleti oldalán az autós forgalomtól biztonságban gyalogossáv kialakítása egészen a biciklitárolókig.
2. változat: a nyúlgát használata és karbantartása a gyalogos közlekedés lehetőségéhez. (Ezen változat feltételezi valamilyen parkoló vagy egyéb autós útvonal kialakítását.)
A már meglévő kisbuszhoz hasonló jármű beszerzése és kifejezetten a rév és a település erre a célra kialakított pontjai közötti utasszállítás lebonyolítása. (A gazdaságosság biztosítása megoldandó a rév csúcsidőszakokon kívüli egyéb vállalt fuvarokkal.)
Elektromos roller bérlési lehetőség. Az elektromos rollerek a réven kívül számos más célpont elérésére is alkalmasak lehetnek. (A gazdaságosság kérdéses.)
Településünkön már most is több olyan önszerveződő csoport van, amely a különböző révekhez való kijutást saját közösségen belül "telekocsi" rendszerrel igyekszik megoldani. Ezt a formát lehetne népszerűsíteni és/vagy az ilyen mikroközösségek kialakítását támogatni, segíteni.
A KHM véleménye:
A továbbiakban igyekszünk mind a négy javaslati csoporttal (A,B,C,D) foglalkozni és azokon belül lehetséges megvalósításokkal kapcsolatban a felekkel egyeztetni, a jónak tűnő megoldásokban tevőlegesen részt venni.
A parkolás kontra autóval révre hordás egy izgalmas játékelméleti kérdésnek ígérkezik, hiszen ugyanazon erőforrást (az autóval elfoglalható területet) két teljesen különböző célból szeretnék a lakosok kisajátítani: első esetben az autó tárolására, második esetben az ezt gátló folyamatos jövés-menés kiszolgálására. Valószínűnek tartjuk, hogy képtelenség az autók kitiltása a területről, így azt is képtelenség megtiltani, hogy aki akarja, az ne vigye el közvetlenül a révig az utasát, még akkor is, ha ezzel magának és a többi közlekedésben részt vevőnek is jelentős hátrányt okoz. Ebből következik, hogy amennyiben körforgalom kialakítása irányában gondolkodunk, akkor a SZÍV SE előtti terület felhasználása a célravezetőbb.
A gyalogosforgalom elvezetése és biztosítása elemi érdek, hiszen a jelen állapot baleset- és életveszélyes. Mindenképpen minden tőlünk telhetőt meg fogunk tenni, hogy ez ügyben a lehető leghamarabb változás történhessen.
A KHM igyekszik a közösen megfogalmazott véleményeket, javaslatokat egységes formába önteni és a következő bizottsági ülésekre és testületi ülésekre előkészíteni, azokat képviselői segítségével napirendre tűzni, valamint a lakosság esetleges további bevonásával a szükséges támogatást megszerezni.
Az összefoglalóból természetesen számos apró részletet akaratunk ellenére kihagyhattunk, ezért annak, aki kellően türelmes és a teljes fórum anyaga iránt érdeklődik, az alábbiakban megtekintheti azt.
A felvételt terjedelmi okokból jelentősen tömörítettük (1.3 GB -> 300 MB méretűre), emiatt a felbontást is csökkentettük és a hivatalos kezdés előtti, és befejezés utáni szakaszokat is levágtuk.
Fórum Beharangozó
A KHM első online fóruma során a lakosság egy jelentős részét érintő problémával kapcsolatban szeretnénk közös beszélgetést indítani: a Pásztor révhez vezető út szűkítése és az ennek során kialakult nehézségek leküzdése a cél.
A fórumon való részvétel regisztrációhoz kötött.
A regisztrációs űrlap elérhető itt:
valamint az oldal alján (mobil) vagy jobb oldalán (számítógépes nézet).
A regisztráció során lehetőség van jelezni:
ha hozzá szeretnél szólni a témához
ha észrevételed van
ha ötleted is van
Az így beérkezett előzetes gondolatokat, javaslatokat a fórum elején összefoglaljuk, ezzel is gyorsítva a témában való elmélyülést.
A fórum során a következőket tervezzük tenni:
I. Fórum szabályok ismertetése
Élőben is bemutatjuk a Google Meet technikai lehetőségeit.
Gyakorlásképp jelentkezést, kamera be- és kikapcsolást, próbahozzászólást, próbanémítást, és szavazást csinálunk KHM résztvevők segítségével.
II. Jelen helyzet ismertetése
Az aktuális KHM moderátor (Velkei Szabolcs) felvezeti a témát, melynek során a jelen állapotot összefoglalja.
A már folyamatban lévő módosításokról, kármentési kísérletekről és azok eredményeiről beszámol a KHM színeiben Derőfi Zsolt.
A tervezett munkálatokról és lehetséges munkálatokról beszámol a KHM színeiben ismét Derőfi Zsolt.
(Önkormányzati illetékes jelenléte esetén természetesen átadjuk a szót, hiszen az eddigi munkálatokat az Önkormányzat kivitelezte.)
III. A forgalmi rend megvitatása
Cél: megoldást találni a reggeli csúcsforgalomnál kialakult káoszra, melynek teljesség igénye nélküli okai:
megállási lehetőségek nem optimális kihasználása,
megállni tilos, várakozni tilos táblák figyelmen kívül hagyása,
úttest hosszabb ideig történő elfoglalása,
gyalogosok és rolleresek/kerékpárosok rendezetlen vonulása
és természetesen maguk a kialakult helyszíni állapotok, amelyek a lakosságot a fenti nem optimális tevékenységekre sarkallják.
A KHM moderátor felvezeti a témát, bemutatja a KHM tagjai által összegyűjtött problémákat.
A résztvevők jelentkezés útján szót kapnak, hogy kifejtsék véleményüket és egyéni problémáikat.
A KHM moderátor összefoglalja a KHM tagok javaslatait, az online érkezett javaslatokat és a fórum során elhangzott esetleges javaslatokat.
Az elhangzottakkal kapcsolatban igény esetén Google szavazások segítségével eldöntjük, hogy melyek népszerűbbek.
IV. Fejlesztési lehetőségek
A KHM moderátor felvezeti a témát, rendelkezésre bocsájtja a megfelelő digitális tartalmakat (térképmetszetek, háttérinformációk)
Fejlesztési ötleteinket bemutatja a KHM színeiben Keresztes János.
A résztvevők jelentkezés útján ismét szót kapnak, hogy kifejtsék véleményüket és alternatív ötleteket hozhassanak fel.
Közösen megvitatjuk az ötletek előnyeit hátrányait, majd Google szavazás útján eldöntjük, hogy melyeket érdemes komolyabban kidolgozni.
V. Levezetés
Összefoglaljuk az elhangzottakat.
Igény esetén jelentkezés útján a fórummal kapcsolatosan véleményt lehet megfogalmazni.